Ψάχνοντας για παγίδες

Στο Ανδραγάθημα, δεν ψάχνεις για παγίδες παθητικά, απλά ρίχνοντας ένα ζάρι.

Οι παγίδες είναι εκ των πραγμάτων επικίνδυνες, όπως έχουμε ξαναπεί. Το να μειωθούν σε μια παθητική ζαριά ελέγχου τις υποτιμά και τις κάνει βαρετές.

Η πιθανότητα και μόνο να υπάρχει μια επικίνδυνη παγίδα αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν οι παίκτες με τον Κριτή και με τον φανταστικό κόσμο του παιχνιδιού.

Αυτή η αλληλεπίδραση παίρνει τη μορφή ερωταπαντήσεων. Ο Κριτής περιγράφει το δωμάτιο ή τον διάδρομο, οι παίκτες κάνουν ερωτήσεις και ο Κριτής είτε απαντάει (αν η απάντηση είναι προφανής) είτε τους ρωτάει με τη σειρά του τι θα κάνουν για να εξακριβώσουν την απάντηση.

Ας πάρουμε για παράδειγμα μια καταπακτή που οδηγεί σε λάκκο-παγίδα, κρυμμένη κάτω από ένα απλό χαλί. Σίγουρα δεν φαίνεται με τα μάτια, αλλά ένας πονηρός παίκτης μπορεί να σηκώσει το χαλί ή να πατήσει την καταπακτή χωρίς να βάλει το βάρος του επάνω, ίσως σπρώχνοντας με ένα αντικείμενο. Όταν εντοπίσει την καταπακτή, μπορεί να την περάσει με άλμα (αν είναι μικρή), να τη σφηνώσει με κάποιον τρόπο ή να βάλει από πάνω μια σανίδα ή άλλο αντικείμενο για να περάσει με ασφάλεια. Αν τον κυνηγούν εχθροί, μπορεί να βγάλει τη σανίδα ή να βάλει πάλι το χαλάκι με την ελπίδα να πέσουν μέσα οι διώκτες του. Όλα αυτά δεν θα ήταν δυνατά αν η παγίδα είχε ελαττωθεί σε μια ζαριά εντοπισμού και μια ζαριά εξουδετέρωσης.

Τι γίνεται όμως με τις μικρές μηχανικές συσκευές, όπως μια κλειδαριά με κρυμμένη ακίδα με δηλητήριο ή ένα σεντούκι που αν ανοιχτεί, απελευθερώνει καυστικά αέρια; Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι μηχανικές λεπτομέρειες ίσως είναι πέρα από τις γνώσεις του Κριτή και των παικτών να φανταστούν. Για αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις, υπάρχει η δεξιότητα μηχανευτής, που επιτρέπει στον ήρωα να υπερνικήσει τις παγίδες αυτές σε πιο αφηρημένο επίπεδο.

Κάθε είδους παγίδα έχει και ένα επιπλέον κόστος, τον χρόνο. Το λεπτομερές ψάξιμο παίρνει ένα λεπτό για κάθε τετραγωνικό μέτρο χώρου. Ανάλογα με το περιβάλλον, κάθε λίγα λεπτά ίσως ρίχνεται η ζαριά για περιπλανώμενους εχθρούς (συνήθως 1 στις 20 ανά 10 λεπτά, αλλά οι συνθήκες διαφέρουν).

Ως Κριτής, συλλογίσου τις παγίδες που τοποθετείς. Σημείωσε ένα-δύο πράγματα για το πως λειτουργούν, ώστε να γίνουν κάτι περισσότερο από μια απλή ζαριά. Σκέψου πού βρίσκονται και ποιος τις έβαλε εκεί (νοήμονα όντα ποτέ δεν έβαζαν παγίδες στις οποίες μπορεί εύκολα να πέσουν τα ίδια!). Χρησιμοποίησε τις παγίδες σποραδικά, με μέτρο και σοφία, και δώσε τους αξία, όπου βρίσκονται.